Bartłomiej Rózga

Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi                


Bartłomiej Rózga – rocznik 1993. Ukończył Wydział Grafiki i Malarstwa. Dyplom: Główna specjalizacja Dedykowany krój pisma dla instytucji kultury zrealizowany w Pracowni prof. ndzw. dr hab. Łukasza Chmielewskiego. Aneks Zbiór grafik wykonanych w technice cyfrowej (grafika wektorowa) zrealizowany w Pracowni prof. Grzegorza Chojnackiego. Uczestnik Flash Drawing Tour 2015 Urbino/San Leo/Rimini - sympozjum rysunkowego.



Główna Specjalizacja: Dedykowany krój pisma dla instytucji kultury.

Na zaprojektowanie dedykowanego kroju pisma dla ASP w Łodzi zdecydowałem się, ponieważ uczelnia posługuje się od wielu lat Helveticą, która jak na dzisiejsze standardy jest już wysłużonym i opatrzonym krojem, chłodnym i przezroczystym w odbiorze. Ponadto system identyfikacji wizualnej ASP w Łodzi nie posiada jasnych wytycznych co do stosowania typografii, co skutkuje brakiem spójności w komunikacji graficznej wewnątrz i na zewnątrz uczelni. Właśnie dlatego podjąłem się zadania zaprojektowania rodziny krojów Unima która poprzez swój charakter wyróżniałaby naszą na tle innych uczelni artystycznych w kraju. Jest to moja propozycja na rozwiązanie problemu spójności i identyfikowania uczelni. Unima jest krojem jednoelementowym, bezszeryfowym o charakterze humanistycznym. Mały kontrast, w połączeniu z wieloma detalami, nadają krojowi nowoczesny, przyjazny styl. Małe napięcia krzywych, a także lekko ukośny kontrast w okrągłych literach nadają krojowi lekkości. Otwarte apertury poprawiają czytelność z daleka i w mniejszych stopniach pisma. W skład rodziny wchodzi sześć odmian antykwy oraz sześć Oblique - od Regular po Black. Odmiana Regular idealnie sprawdzi się przy składzie tekstów, ulotek itp. Najgrubsze odmiany świetnie spiszą się jako nagłówki w tekście, wyróżniki, bądź na plakatach i billboardach, gdyż w dużym stopniu pisma ujawniają się liczne detale, które decydują o charakterze kroju. Unima posiada poszerzony łaciński zestaw znaków Unicode Latin Pro.

Aneks: Zbiór grafik wykonanych w technice cyfrowej (grafika wektorowa).

Stworzony przeze mnie zbiór grafik wykonanych w Pracowni Technik Cyfrowych jest wynikiem licznych eksperymentów w grafice z początku nie tylko cyfrowej. Zaczynając od rzetelnego studyjnego rysunku i poznając klasyczne techniki druku graficznego z biegiem czasu, a dokładniej na sam koniec studiów zwróciłem się ku grafice cyfrowej, gdyż tylko ta zaoferowała mi środki których potrzebowałem. Możliwość łatwego kreowania prostych, szybkich eksperymentów na ekranie pozwoliła mi tworzyć atrakcyjne grafiki z efektem, który do tej pory nie był dla mnie osiągalny. Dokładność i szybkość cyfrowego medium zainspirowała mnie do działania. W ten sposób powstało osiem monochromatycznych abstrakcyjnych grafik stworzonych w technice grafiki wektorowej. Całość opiera się o inspiracje modernistyczną myślą projektową w skład której wchodzą: typografia, nurt brutalistyczny w architekturze, a ponadto ceramika. Postanowiłem ograniczyć się do wykorzystania tylko podstawowych figur geometrycznych oraz monochromatycznej palety kolorystycznej.