Natalia Ledzianowska

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie


Natalia Ledzianowska – rocznik 1992. Ukończyła Wydział Malarstwa. Dyplom: Suspicious Mind zrealizowany w Pracowni prof. dr hab. Zbigniewa Bajka. Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów w kategorii Malarstwo, 2017/2018.Uczesnticzka Programu Erasmus, Irlandia 2014/2015, Dublin, National Collage of Art and Design; The First Artistic Workshops for students from Erasmus + exchange of the Academy of Fine Arts in Krakow Plener połączony z warsztatami pod hasłem "Sztuka Przetrwania" w Domu Pracy Twórczej „Harenda" dla studentów międzynarodowych z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 2016.



Tytuł dyplomu: Suspicious Mind.

Kupuję kartki w kratkę A4 i wtedy chce mi się bardziej rysować. Kartki są tanie, chyba najtańsze na rynku i aż chce się je zarysować, bo jak nie wyjdzie to bez żalu można szybko wyrzucić. Mam cały wór grosików, za które mogę kupować kartki w kratkę. Taki jak ma kowboj, taki przyczepiony do osiodłanego konia. Jestem bogaczem. Mój ostatni cykl malarski „Suspicious Mind” jest inspirowany serialem z lat 90. „Przystanek Alaska”. „Przystanek” ma wiele z klasycznego westernu. Można odciąć z niego tę klasyczną część, a wtedy zostaje to, co mnie jako twórcę ciekawi najbardziej. To są te wszystkie otwarte, absurdalne, postmodernistyczne wstawki. Widzę w nim film o filmie, postacie, które są współczesnymi odpowiedziami na ich starsze typy. Western o westernie, społeczność opowiadająca o społeczeństwie. Ja to wykorzystuję i maluję ich kolejne wersje. Gdy maluję zawsze najpierw rysuję sobie kratkę. Owa krata,wykorzystywana przez artystów od stuleci, jest bezpośrednią poprzedniczką „bitmapowego” ekranu komputerowego, w którym elementy obrazu - piksele - przekładane są na cyfrowe bity. Maluję, to co ciekawi mnie w filmie.Ostatnio lubię takie kolory jak błękit nieba, turkus fluorescencyjny, tablicową zieleń, fluo czerwień. Patrząc na podzielone małymi kwadratowymi modułami płótno czuję się lepiej, chyba bezpiecznie. Widzę setki małych pól, które mogę zabrać, opanować, skontrolować, zamalować. Są one nieruchome, jak puszki, do których się strzela szkoląc umiejętności obsługi rewolweru albo shotgun’a.