Aleksandra Olszewska

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie


Urodzona w 1993 roku w Nowym Jorku. Ukończyła studia na wydziale Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Brała udział w wystawie „Można” – Młodzi Graficy z Akademii Sztuk Pięknych w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, 2016; Program Erasmus +, Berlin 2015/2016.



Tytuł dyplomu: Opracowanie graficzne Trylogii Nowojorskiej Paula Austera (dyplom główny w Pracowni projektowania książki)

Promotor dyplomu: Prof. Maciej Buszewicz

The New York Trilogy Paula Austera nazywana jest para-powieścią detektywistyczną. Z biegiem akcji jednak okazuje się, że sam wątek kryminalny nie stanowi clou sprawy. Ścigający i ścigany zaczynają żyć tym samym życiem, podążać jeden za drugim. Absurdalne śledztwa rozwiązują się same. Trzy pozornie różne historie zaczynają się między sobą zazębiać. To, co w końcu zaczyna być prawdziwą zagadką Trylogii, to związki między trzema kolejnymi tomami. Z początku idealnie pasująca do siebie układanka, zaczyna się rozsypywać przy pobieżnej analizie czasu akcji…

Pracując nad Trylogią, postanowiłam prowadzić wizualne śledztwo nad tą książką i stworzyć system oznakowań, linków i porównań między trzema częściami, które pomogłyby w uporządkowaniu zagmatwanej historii. Zaczynając od pobieżnej analizy miejsca i czasu, poprzez śledzenie zbieżności wydarzeń, na odniesieniach literackich kończąc, wprowadziłam w tekst znaczniki tekstu, pokazujące wspólne wątki w kolejnych częściach. Do tego dochodzą zdjęcia i mapy miasta, będące kolejnymi „dowodami w sprawie”…Przy znacznikach znajdują się liczby wskazujące na tom i stronę fragmentu do porównania. Numeracji stron w książkach zaczyna się od tysięcy. Część pierwszą rozpoczyna stron 1001, drugą 2001, trzecią – 3001.W ten sposób cyfra tysięcy odnosi się do tomu. Reszta zaś to numer strony. Dodatkowo w teście występuje wydzielenie fragmentów dzienników, notatników i listów głównych bohaterów. Gdy narracja zmienia się na pierwszoosobową, kolumna tekstu rozciąga się delikatnie, a tekst zostaje wydzielony specjalnym znaczkiem. Warstwa ilustracyjna książki to zdjęcia dwóch protagonistów – da wszystkich trzech części takie same. Nigdy nie jest powiedziane, który jest który. Książki są zawinięte w mapy tytułowego Nowego Jorku oraz Bostonu, gdzie kończy się akcja powieści. Na mapach zaznaczone są domy bohaterów i ich miejsca spotkań. Odnośnikiem do mapy w tekście jest znaczek „x”. Obwoluty są dwustronne, wydrukowane w całości w technice sitodruku. Strona widoczna na okładce jest niemalże znakiem wodnym z naniesionymi czarnymi punktami. Aby w pełni przyjrzeć się nowojorskiej siatce, trzeba zdjąć obwolutę i ją obrócić, aby zobaczyć jej wyraźny czarny odpowiednik.